ZASADY PRZYJĘCIA DO PODKARPACKIEJ OKRĘGOWEJ IZBY ARCHITEKTÓW RP
Wniosek o wpisanie na listę członków Podkarpackiej OIA RP
Osoba ubiegająca się o członkostwo w Podkarpackiej Okręgowej Izbie Architektów RP powinna dostarczyć do siedziby Izby następujące dokumenty:
Wniosek o wpisanie na listę członków PKOIA RP
Wraz z załącznikami:
1. Kserokopia dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość (dot. obywateli innego państwa), oryginał do wglądu.
2. Kserokopia dyplomu (oryginał do wglądu).
3. Kserokopia decyzji o nadaniu uprawnień (oryginał do wglądu).
4. Pełnomocnictwo (w przypadku osób zamieszkujących poza granicami RP – oryginał).
Wniosek o zmianę danych na liście członków Podkarpackiej OIA RP
W celu dokonania zmiany danych osobowych, w tym uzupełnienie zakresu uprawnień, należy złożyć stosowny wniosek:
Wniosek o zmianę danych na liście członków PKOIA
Dokumenty załączane do wniosków winny być potwierdzone urzędowo za zgodność z oryginałem. Potwierdzenia za zgodność z oryginałem można dokonać w biurze MPOIA pod warunkiem okazania oryginałów dokumentów.
ZMIANA PRZYNALEŻNOŚCI
DO OKRĘGOWEJ IZBY
ARCHITEKTÓW RP
W przypadku zmiany miejsca zamieszkania powodującej zmianę właściwości Izby Okręgowej, na wniosek Strony (członka IARP) wszczyna się postępowanie w sprawie przeniesienia wpisu na listę członków Okręgowej Izby Architektów, właściwej ze względu na nowe miejsce zamieszkania.
Tryb postępowania:
- członek Izby Architektów składa wniosek do Okręgowej Izby właściwej dla nowego miejsca zamieszkania. Do wniosku należy dołączyć: oświadczenie o aktualnym miejscu zamieszkania. Po otrzymaniu kompletnego wniosku, Okręgowa Izba Architektów zwraca się do Rady Okręgowej Izby, w której wnioskodawca posiada dotychczasowy wpis na listę członków, o przekazanie dokumentacji członkowskiej;
- uchwałę w przedmiocie przeniesienia wpisu podejmuje Rada Okręgowej Izby, właściwa dla nowego miejsca zamieszkania, po rozpatrzeniu kompletnego wniosku Strony.
- uchwałę o przeniesieniu wpisu przekazuje się Radzie Okręgowej Izby, w której wnioskodawca był dotychczasowym członkiem. Rada Izby, podejmuje uchwałę o skreśleniu z listy z dniem, w którym uchwała o przeniesieniu wpisu stała się ostateczna
Członek Izby zobowiązany jest do opłacania składek członkowskich na rzecz Okręgowej Izby, do której jego wpis został przeniesiony, z pierwszym dniem miesiąca następującego po dacie, w której uchwała o przeniesieniu wpisu stała się ostateczna.
ZAWIESZENIE I ODWIESZENIE CZŁONKOSTWA W IZBIE ARCHITEKTÓW RP
Zawieszenie w prawach członka izby powoduje zakaz wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, jednakże obliguje do opłaty składki członkowskiej, w wysokości 10% składki w danym okresie.
W bieżącym roku, wysokość składki w przypadku zawieszenia podana jest w:
TABELI OPŁAT CZŁONKOWSKICH.
Zawieszenie w prawach członka Izby następuje w przypadku:
- orzeczenia kary o której mowa w art. 96 ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo budowlane
- orzeczenia kary dyscyplinarnej o zawieszeniu w prawach członka Izby
- nieuiszczania składek członkowskich przez okres dłuższy niż 6 miesięcy
- wniosku członka Izby, który czasowo zaprzestał wykonywania samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie (wniosek napisany odręcznie)
W przypadku zawieszenia na wniosek Strony, Okręgowa Rada Izby podejmuje uchwałę w sprawie zawieszenia w prawach członka Izby w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku o zawieszenie. Mając powyższe na względzie, zwracamy się z apelem, aby planując zawieszenie działalności zawodowej, składać wniosek w tej sprawie z odpowiednim wyprzedzeniem.
Zwalnia się z obowiązku opłacenia składki członkowskiej osoby zawieszone w prawach członka Izby, co do których przyczyną zawieszenia było zajście w ciążę, przejście na urlop macierzyński lub wychowawczy. Zwolnienie to nie może przekraczać okresu 4 lat od dnia podjęcia uchwały przez Radę Okręgową Izby Architektów w sprawie zwolnienia z obowiązku opłacenia składki członkowskiej. Warunkiem zwolnienia jest złożenie przez członka Izby wniosku o zwolnienie z obowiązku opłacania składki członkowskiej z przyczyn jak wyżej, oraz zawierającego oświadczenie, iż w okresie zawieszenia członek ten nie będzie wykonywał samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie. Rada Okręgowa Izby Architektów podejmuje uchwałę o zwolnieniu z obowiązku opłacania składek począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podjęto przedmiotową uchwałę – do końca miesiąca, w którym nastąpiło przywrócenie w prawach członka Izby Architektów.
Odwieszenie w prawach członka, który czasowo zaprzestał wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie następuje po złożeniu pisemnego wniosku Strony. Okręgowa Rada Izby podejmuje uchwałę w sprawie przywrócenia w prawach członka w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia przedmiotowego wniosku.
Mając powyższe na względzie, zwracamy się z apelem, aby planując ponowne rozpoczęcie działalności zawodowej, składać wniosek o przywrócenie w prawach członka Izby z odpowiednim wyprzedzeniem.
SKREŚLENIE I PONOWNY WPIS DO PODKARPACKIEJ OKRĘGOWEJ IZBY ARCHITEKTÓW RP
Skreślenie z listy członków Okręgowej Izby następuje w wypadku:
- wniosku członka Izby
- orzeczenia o stwierdzeniu utraty uprawnień budowlanych
- orzeczenie kary, o której mowa w art. 54 ust. 1 pkt 4
- nieuiszczania składek członkowskich przez okres 1 roku
Skreślenie z listy członków Okręgowych Izb następuje również w przypadku śmierci członka.
Ponowny wpis na listę członków jest dokonywany na wniosek strony. Wraz z wnioskiem o ponowny wpis Wnioskodawca powinien przedłożyć dowód uiszczenia opłaty za ponowny wpis oraz dowód wpłaty za szkolenie uzupełniające dla członków izby skreślonych z listy członków okręgowej izby z przyczyn o których mowa w art. 45 ust. 1 pkt 1-3 oraz ust. 2 ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa. Ponowny wpis jest dokonywany po odbyciu szkolenia uzupełniającego oraz po uregulowaniu ewentualnych zaległych, wymagalnych należności z tytułu składek członkowskich lub innych wierzytelności wobec Izby.
Szkolenie uzupełniające przeprowadzone jest jednego dnia, w terminie wyznaczonym przez prowadzącego szkolenie. Polega ono na zapoznaniu się przez Wnioskodawcę z treścią wskazanych w § 4 ust. 3 aktów prawnych, udostępnionych Wnioskodawcy do wglądu podczas szkolenia w siedzibie okręgowej izby. Zawiadomienie o terminie szkolenia uzupełniającego wysyłane jest Wnioskodawcy co najmniej na 7 dni przed planowanym terminem szkolenia na podany we wniosku adres poczty e-mail, za potwierdzeniem otrzymania wiadomości. Szkolenie uzupełniające dotyczy tematyki obejmującej swoim zakresem obowiązujące na dzień przeprowadzenia szkolenia przepisy prawa powszechnego, jak również przepisy prawa wewnętrznego Izby Architektów RP.
Po zakończeniu formalności, oraz po odbyciu przez Wnioskodawcę szkolenia uzupełniającego, okręgowa rada izby podejmuje uchwałę o wpisie na listę członków okręgowej izby. Przedmiotowa uchwała powinna być podjęta najpóźniej 2 miesiące od dnia złożenia kompletnego wniosku o ponowny wpis.